Kotimaista voiteluainetuotantoa jo 60 vuotta!
Aloitimme voiteluaineiden valmistuksen Helsingin Herttoniemessä vuonna 1963 ja vuonna 1992 voiteluainetuotanto siirtyi varta vasten rakennettuihin tehdastiloihin Haminaan. Tuotekehitys ja korkealaatuiset tuotteet ovat olleet keskiössä alusta alkaen.
1960-luvulla autoilu ja autoilijoiden palvelut kehittyivät merkittävästi
Länsimaisten henkilöautojen ostosäännöstely päättyi Suomessa vuonna 1962 ja autoilusta alkoi tulla koko kansan huvi. Autojen määrä nelinkertaistui ollen 1960-luvun lopussa yli 710 000. Huoltamoja rakennettiin enemmän kuin koskaan ja niiden palvelutarjonta monipuolistui. Myös autojen moottoritekniikka kehittyi ja voiteluaineilta vaadittiin enemmän.
Herttoniemen tehdas aloitti toiminnan 1963
Kysyntää kotimaiselle tuotannolle oli ja oman voiteluainetehdastoiminnan aloittamisen mahdollistivat mm. valmistuksen tietotaito yhtiössä sekä hyvät kansainväliset suhteet moottori- ja lisäainevalmistajiin. Vuonna 1962 Herttoniemessä valmistui sekoittamo, laboratorio ja laaduntarkastusasema, ja voiteluaineiden tuotanto alkoi seuraavana vuonna.
Tinkimätöntä tuotekehitystä ja laadunvalvontaa
Voiteluaineista vastasi ammattipiireissä arvostettu, yli 30 vuotta öljyalalla toiminut johtaja Gunnar Nikkanen. Hänen oikeana kätenään tuotekehityksessä toimi insinööri Terttu Sarpola, jonka ammattitaitoa ja tinkimättömyyttä opittiin kunnioittamaan alusta alkaen.
Tuotantoinvestoinnit mahdollistivat kasvun
Valmistuksen alkuaikoina tuotantokapasiteetti oli noin 10 000 tonnia vuodessa. Teknologian kehittyessä tuotantolaitokseen investoitiin jokaisella vuosikymmenellä mahdollistaen entistä laadukkaamman valmistuksen, tehokkaammat pakkauslinjastot ja suuremmat varastointitilat. 1980-luvulla tuotantoprosessin automatisointi mahdollisti valmistuskapasiteetin kasvamisen yli 100 000 tonniin vuodessa, mikä nosti Herttoniemen tehtaan Skandinavian suurimmaksi voiteluaineiden tuotantolaitokseksi.
Voiteluainetuotanto siirtyi Haminaan 1992
Kun Herttoniemen öljysataman ja varastoalueen vuokrasopimus Helsingin kaupungin kanssa päättyi, vaihtoehtona oli lopettaa oma voiteluainetehdas tai siirtää tuotanto toisaalle. Oma tuotanto, tuotekehitys ja tutkimustyö koettiin tärkeäksi, joten uudelle tehtaalle alettiin etsiä paikkaa. Hamina valikoitui uudeksi sijainniksi mm. siksi, että kaupungin öljysatamassa yhtiöllä oli jo ennestään kaksi varastoa.
Uusi voiteluainetehdas otettiin käyttöön Haminassa vuonna 1992. Ensimmäinen voiteluaine-erä, 16 000 kiloa Silver G:tä, tehtiin Haminan uudella voiteluainetehtaalla 6.5.1992.